Hur utvecklar du ditt kompetenta barn
barnuppfostran

Hur utvecklar du ditt kompetenta barn

Linnea BergströmLinnea Bergström·8 december 2025

År 1997 skrev den danske familjeterapeuten Jesper Juul en bok som helt förändrade hur vi ser på barn. Ditt kompetenta barn var en revolution. Juul hävdade något enkelt men radikalt: barn är inte ofullständiga människor som väntar på att bli vuxna. De är redan kompetenta från födseln.

Det låter kanske uppenbart idag. Men förr trodde många vuxna att barn var tomma kärl som skulle fyllas med kunskap och regler. Juul visade att barn redan kan tänka, känna, kommunicera och lösa problem. De behövde bara bli sedda och lyssnade på.

Den här förändringen i synsätt spreds snabbt i Sverige. Förskolor och familjer började fråga sig: Vem är barnet egentligen? Vad kan det redan göra? Och framför allt: hur lyssnar jag verkligen?

För föräldrar och pedagoger idag är den här frågan fortfarande helt central. Om vi accepterar att barnet är kompetent, måste vi också ändra hur vi pratar med det, sätter gränser och löser konflikter. Det handlar om att sluta styra barnet som en marionett och börja respektera det som en riktig person.

Hur Jesper Juul förändrade synen på barn

Jesper Juul började inte från tomma händer. Han tog inspiration från spädbarnspsykologen Daniel Stern, som genom forskning visade något anmärkningsvärt: redan små spädbarn kommunicerar, reflekterar och reagerar på vad som händer omkring dem. Stern filmade interaktioner mellan föräldrar och bebisar. Han såg hur ett tre månader gammalt barn kunde följa sin mammas blick, svara när hon pratade och visa känslor.

Det var revolutionerande. Om redan spädbarn var så medvetna, tänkte Juul, varför behandlade vi äldre barn som om de inte visste något? Varför ignorerade vi deras åsikter och känslor?

Juul observerade barn i vardagliga situationer. En två-åring som lär sig att klara av att äta själv. En femåring som hittar en egen lösning när två kompisar tvistas om en leksak. En tioåring som förstår att hennes förälder är trött och behöver ro. Dessa barn löste problem. De läste av människor. De anpassade sig. De var redan kompetenta.

Det gamla synsättet sa att vuxna skulle berätta för barn vad de skulle göra. Det nya sade något helt annat: vuxna skulle skapa utrymme för barn att tänka själva, göra misstag och lära sig. Barn behövde inte bli fyllda med svar. De behövde få frågor.

Vad betyder "kompetent barn" i verkligheten?

Kompetens hos barn betyder inte samma sak som hos vuxna. Ett barn behöver inte kunna allt. Det handlar om något mycket mer grundläggande.

Ett kompetent barn kan uttrycka vad det behöver. Det säger att det är trött, hungrig, ledsen eller rädd. Det behöver inte dölja sina känslor eller låtsas. Ett barn som kan säga "Jag är arg på dig" istället för att slå är ett kompetent barn.

Ett kompetent barn löser problem på sitt eget sätt. Kanske bygger det ett torn av klossar trots att tornet föll igen. Eller hittar ett sätt att klättra upp på soffan även om vägen är svår. Det testar, misslyckas, försöker igen. Det ger inte upp direkt.

Ett kompetent barn kommunicerar. Det förhandlar. Det säger "men varför?" när något inte verkar rättvist. Det låtsas, skapar världar, och delar sina tankar med andra barn och vuxna. En fyraåring som hittar på en helt egen saga om en dinosaurie som blir vän med en elefant visar kompetens. Sagans logik spelar ingen roll (det är lite konstigt faktiskt). Det viktiga är att barnet skapar, tänker och kommunicerar.

Här är något avgörande: barn är kompetenta på olika sätt. En flicka kanske är pratglad och lätt hittar ord för sina känslor. En pojke kanske är tystare men kan lösa mekaniska pussel som ingen annan. En tredje barn hittar lösningar på konflikter medan ett fjärde barn är orädd att ta nya risker. Ingen standard passar alla.

Lyssna, respektera och sätt gränser Juuls tre huvudprinciper

Jesper Juul sa att vuxna behöver göra tre saker om de verkligen vill se barnets kompetens. Det låter enkelt. Det är de inte.

Lyssna betyder inte bara att höra vad barnet säger. Det betyder att pausa. Att inte genast säga att du redan vet svaret. Att faktiskt undra vad barnet menar. En mamma märker att hennes sexåring inte vill gå till dagis. En automatisk reaktion är att säga "du måste gå punkt slut." En lyssnande reaktion är att fråga "vad är det du är oroad för?" Barnet kanske inte är sjukt. Det är trött. Det är oroad för något som hänt. Eller det behöver bara något extra från mamma den dagen. Du kommer inte att veta om du inte lyssnar.

Respektera barnets perspektiv betyder att ta det på allvar. Inte för att barnet alltid har rätt. Utan för att barnets sätt att se världen är verkligt för barnet. En sjuåring som är arg för att strumporna inte är "rätt" kan verka tokig för en vuxen. Men för barnet är det viktigt. Du kan respektera att det är viktigt utan att säga att barnet får behålla fel strumpor. Du kan säga "jag förstår att du är arg. Vi kan inte lägga tid på detta nu, men vi kan prata om det senare." Du ser barnets känsla. Du tar det inte bort.

Sätt gränser är lika viktigt som att lyssna. Barnet behöver veta vad som gäller. Men gränserna ska förlika respekt. En förälder som slår sitt barn och säger "du får inte slå" lär barnet inget. En förälder som calmly säger "Jag kan inte tillåta att du slår mig. Du är arg, men slå är inte okej. Vad kan vi göra istället?" respekterar barnet och sätter en gräns samtidigt.

Reggio Emilia och Waldorf två vägar till barnets kompetens

Det finns olika sätt att praktisera idén om de kompetenta barnet. Två av de mest kända är Reggio Emilia-pedagogiken och Waldorf-pedagogiken.

Reggio Emilia kom från Italien på 1960-talet. Det bygger på en syn: barn är lösa för att lära. De är inte passiva mottagare av kunskap utan aktiva upptäckare. En Reggio Emilia-förskola ser barn som vetenskapsmän. Om barnen är intresserade av sniglar, bygger förskolan ett helt projekt kring sniglar. Barnen observerar, ritar, frågar och gör experiment. Pedagogerna dokumenterar allt. Fotografier, filmklipp, barnens egna tankar. Det visar barnet sin egen lärande väg. Det säger "du är smart, du hittar på lösningar, jag ser de."

Waldorf-pedagogiken från Tyskland fokuserar på att utveckla hela barnet: huvud, hjärta och hand. Läring ska vara kreativ och naturlig. En Waldorf-klass sjunger, ritar, gör handarbete. Ett barn lär sig att läsa genom att skapa sin egen saga, inte genom att sitta och repetera bokstäver. Waldorf tror att barn behöver fantasi och kreativitet för att blomstra.

Båda inriktningarna säger något viktigt: barn är redan kompetenta. Men de visar de på olika sätt. Reggio Emilia fokuserar på projekt, dokumentation och barnets eget intresse. Waldorf fokuserar på kreativitet, fantasi och att barnet växer som helt människa.

De är olika vägar till samma mål: att se barnet som en tänkande, skapande varelse som redan kan och vågar.

När fokus på kompetens kan bli problematiskt

Det låter perfekt att fokusera på barns kompetens. Men allt kan talas bort. Även de här.

Ett problem är att inte alla barn passar in i samma ram. En lyhörd pedagogisk tanke kan bli en olycklig standard. Om förskolan fokuserar på att barn ska vara aktiva, pratglada och lösa problem själva, blir tystlåtna barn eller barn som behöver mer stöd ofta osynliga. De blir inte "kompetenta nog." Istället för att ses som att de är kompetenta på sitt eget sätt blir de sedda som att de saknar något.

Ett annat problem är press. Om fokus på kompetens blir fokus på prestationer blir allt ett test. Då kan barnets dag bli stressig. En tvååring som bara leker utan att "utveckla något" kan då bli tillsagd att "lära sig något." En femåring som inte ännu läser kan få höra implicit att något inte stämmer. Fokus på kompetens kan bli fokus på vad barnet inte klarar.

Det finns också risken att föräldrar eller pedagoger projicerar sina egna drömmar på barnet. Ett barn som bara vill måla får höra att det borde prova musik istället. Ett barn som älskar att läsa får höra att det behöver röra sig mer. Plötsligt handlar de inte om barnets kompetens utan om vuxnas förväntningar.

Gyllene vägen är att faktiskt se detta barn, inte ett abstract ideal-barn. Vad kan de här barnet göra? Inte i jämförelse med andra. Utan helt enkelt: vad är de detta barn redan kan och vilka är dess egna intressen? Därifrån kan du bygga vidare.

Så stödjer du ditt barns kompetens hemma

Det spelar ingen roll hur många böcker du läser om de kompetenta barnet om du inte faktiskt gör något annorlunda hemma. Här är konkreta sätt att stötta ditt barns kompetens i vardagen.

Skapa ett utrymme för försök och misslyckanden. Låt barnet ta på sig jackorna själv även om de tar tio minuter. Låt det hälla mjölken även om det blir utspillt. Låt det bygga något osannolikt även om det faller ihop. Ett barn som får misslyckas ett tusen gånger utan att bli skällt eller retad lär sig att prova igen. Det lär sig att misstag är okej.

Fråga istället för att berätta. Istället för att säga "ta på dig sockor," fråga "hur gör vi för att inte få kalla fötter?" Istället för att säga "ät upp grönsaken," fråga "vad tycker du att denna gurka smakar?" Barnet börjar tänka själv. Det blir vanan.

Dela dina egna känslor och gränser. Säg "jag är arg nu, jag behöver sitta en stund för mig själv" istället för att bara bli arg utan förklaring. Barnet lär sig att känslor är normalt och att man kan hantera dem.

Ha en daglig lyssningstid. Tjugo minuter varje dag utan telefon eller tv. Bara du och barnet. Barnet får tala om vad det vill. Du lyssnar. Inget mer.

Dokumentera barnets kompetens. Ta fotografier på något barnet byggt. Skriv ned något klokt det sa. Visa barnet senare. Säg "titta vad du kom på!" Barnet ser sin egen väg. Det vet att du ser de.

Ett nytt sätt att se ditt barn

Jesper Juuls ide om de kompetenta barnet är inte ny längre. Men den är fortfarande radikal. För många föräldrar betyder det att ge upp kontrollen. Att sluta tro att barnets uppgift är att göra vad du säger.

Istället handlar det om att se ditt barn. Verkligen se de. Inte som ett projekt du ska forma. Utan som en person som redan kan många saker, redan har åsikter, redan förstår världen på sitt eget sätt.

Det kräver tålamod. Det kräver att du lyssnar även när du är trött. Det kräver att du accepterar att ditt barn gör saker på sitt sätt, inte ditt sätt.

Men något händer när du gör de. Ditt barn börjar prata mer. Det tar mer initiativ. Det vågar mer. Det säger till dig vad det verkligen tycker istället för att bara gissa vad du vill höra. Din relation förändras.

Vill du utforska detta vidare? Läs en sagan på Nya Sagor där barn visar överraskande klokhet. Eller berätta för oss: hur var de första gången du såg din barns kompetens? Dela en berättelse i kommentarerna.