Motiverande samtal boken som förändrar hur du lyssnar

Motiverande samtal boken som förändrar hur du lyssnar

Hur får man en tonåring att vilja plugga mer? Eller hjälper man en arbetskamrat som behöver ändra sitt sätt att arbeta? Många av oss ställs inför dessa frågor. Vi vill hjälpa andra människor att förändras, men ofta känns det som vi bara talar förbi varandra. Boken "Motiverande samtal" handlar om en väl beprövad metod för att göra just det att verkligen nå fram till människor och hjälpa dem vilja förändra sig själva.

Metoden kallas motiverande samtal, eller MI som många säger. Den utvecklades för över trettio år sedan för att hjälpa människor med missbruksproblem. Men snart upptäckte läkare, lärare och ledare något intressant: samma principer fungerade överallt. Idag används motiverande samtal inom sjukvård, skolor, socialt arbete och på arbetsplatser runt om i världen.

Den nya utgåvan från 2024 av William Miller och Stephen Rollnick är helt omarbetad. Den bygger på ett helt decennium av ny forskning (och de har verkligen gjort sitt jobb här). Boken visar inte bara hur man samtalar den visar varför de fungerar. Det handlar om verkliga samtal med verkliga människor, inte bara teori på papper.

Om du vill lära dig hur du faktiskt kan hjälpa andra att förändras, är boken värd att läsa. Den lär dig tänka annorlunda om vad som driver människor framåt.

Från teori till handling: Vad boken lär dig

Boken bygger på fyra centrala uppgifter som sträcker sig genom hela förändringen. Först måste du engagera du ska skapa en miljö där personen känner sig hörd och respekterad. De handlar inte om att vara trevlig bara för att vara de, utan att bygga ett samtal baserat på äkta intresse.

Sen kommer fokusera. Du och personen behöver bestämma vad förändringen handlar om. Kanske vill någon träna mer, sluta röka eller bli bättre på att ta ansvar. Utan fokus blir samtalet bara att prata runt omkring.

Framkalla betyder att du hjälper personen att själv komma fram till varför förändringen spelar roll. Du ställer frågor istället för att ge råd. Boken visar hur du kan fråga på sätt som gör att personen själv säger det du vill höra för de är mycket kraftfullare än om du säger det. En förälder kan fråga sitt barn: "Vad tror du skulle hända om du började plugga varje kväll i två veckor?" I stället för att säga: "Du måste plugga mer!"

Till sist kommer planera. Nu när personen själv vill förändras, behöver ni tillsammans göra en konkret plan. Vad är det första steget? När gör man det? Vem kan hjälpa till?

Boken fyller varje del med riktiga exempel. Du läser samtal som faktiskt hände mellan terapeuter och patienter, lärare och elever, tränare och idrottare. Då blir det mycket lättare att förstå hur man själv skulle kunna göra.

Möta motstånd utan att stöta på: Hemliga knepen i samtalet

Ett stort problem när vi försöker hjälpa andra är att de ofta gör motstånd. De säger nej. De argumenterar emot. De verkar helt ointresserade. Många tror då att det är slut att personen bara inte vill förändras. Men det är här motiverande samtal blir genial.

Boken lär dig att motstånd är helt normalt. Det betyder inte att personen är styggig eller envis. Det betyder ofta att du närmar dig frågan på ett sätt som gör att de blir defensiva. Om du säger "Du måste sluta äta godis", svarar många "Nej, det gör jag inte." Men om du frågar "Hur mår din kropp när du äter mycket godis?", då börjar personen själv tänka.

En nyckel är lyssnandet. Riktig lyssnande betyder inte bara att vara tyst medan andra pratar. De betyder att du fokuserar helt på det personen säger. Du ställer följdfrågor. Du visar att du förstår. En far som vill att hans son ska spela mindre dataspel kan säga: "Jag hör att du tycker det är roligt. Vilka spel tycker du bäst om?" Då känner sonen att pappan faktiskt bryr sig, inte bara ger kommandon.

Boken visar också varför du inte ska ge råd med en gång. Människor älskar inte att få order (det vet vi ju från egen erfarenhet). Men om de själva kommer fram till tanken då är det deras idé. Då vill de faktiskt göra det. En coach med en idrottare som är sen till träning kan fråga: "Vad händer när du är sen?" Idrottaren svarar kanske: "Jag missar uppvärmningen och blir skadad lättare." Då ser idrottaren själv varför det är dåligt. Coachen behöver inte nag.

Slutligen lär boken dig att arbeta med ambivalens när någon både vill och inte vill förändras. Det är väldigt vanligt. En person kan säga "Jag vill träna mer" men också "Men jag är så trött efter jobbet." De är inte dubbelmoral. Det är två sanna känslor på samma gång. Motiverande samtal hjälper dig hantera båda utan att säga att personen är fel.

Där boken används: Från sjukhus till skola till arbetet

En sjuksköterska jobbar med en patient som inte tar sina mediciner. Medicinen skulle hjälpa mot högt blodtryck, men patienten glömmer eller orkar inte. En sjuksköterska som använder motiverande samtal frågar inte "Varför tar du inte medicinen?" utan istället "Hur känns det att ta medicinen varje dag?" Då kan patienten säga det är jobbigt, eller att det påminner om sjukdomen. Tillsammans kan de lösa problemet.

En lärare märker att en elev inte gör läxorna. I stället för att säga "Du måste göra dina läxor", kan läraren fråga: "Vad är svårt med läxorna?" Eleven kanske säger att det är för mycket, eller att hen inte förstår. Då kan de tillsammans fundera på hur man kan lösa det.

En tränare vill att idrottarna ska träna hårdare. Men att bara säga "Träna mer!" fungerar inte. Tränaren kan istället fråga: "Vad vill du uppnå inom två år?" Idrottaren säger kanske att hen vill komma på landslaget. Då frågar tränaren: "Vad behöver du göra för det?" Nu ser idrottaren själv att hårdare träning är vägen dit.

Även inom kriminalvård används metoden. Handledare jobbar med unga människor som hamnat på fel vägar. Istället för att döma skapar de respektfulla samtal. De frågar ungdomarna om sina drömmar, vad som är viktigt för dem, och vad som blockerar vägen. Ofta är ungdomarna själva överraskade över vad de vill när de får chans att prata om det.

Det fantastiska är att samma grundprinciper fungerar överallt. Du engagerar. Du fokuserar. Du framkallar. Du planerar. Men hur du gör det anpassar du till varje person och varje situation. Det är därför motiverande samtal är så kraftfullt.

Läkare använder det för att patienter ska ändra livsstil. Socialarbetare använder det för att hjälpa familjer. Chefer använder det för att medarbetare ska blomstra. Föräldrar använder det för att barn ska växa.

Det viktigaste att ta med sig

Motiverande samtal är inte en trolldryck. Det löser inte allt. Men det är en verklig väg fram när du vill hjälpa någon att förändras. Och det viktigaste är att du kan börja använda det idag. Du behöver inte vara terapeut eller läkare. Vilken vuxen som helst kan lära sig grunderna.

Tänk på en person i ditt liv som skulle vilja förändras något. Kanske är det ditt barn som behöver plugga mer. Eller en arbetskamrat som behöver bli bättre på att lyssna. Eller någon i din familj som behöver röra sig mer. Nästa gång du möter dem, prova att fråga istället för att säga. Fråga vad de tror själva. Lyssna ordentligt på svaret. Du kanske överraskas av vad som händer.

Boken "Motiverande samtal" från 2024 ger dig verktygen. Den ger dig exemplen. Men mest av allt ger den dig modet att försöka på ett nytt sätt. Och det kan faktiskt förändra både dina samtal och det liv människorna omkring dig lever.